עבירות מין

בשנים האחרונות הפכו עבירות המין להיות ממש נפוצות. אם בעבר הן היו נעשות בחדרי חדרים, ובני האדם היו מתביישים בהם, אלא כיום העבירות הללו נעשות לא רק בחדרי חדרים אלא בחוץ. המחוקק הישראלי מחמיר מאוד בגוף הענישה של עבירות מין, וכן ניתן להגיע אף לכלל מאסר בעניין זה, משום שלפי ראיית המחוקק, הפגיעה קשה לא רק מבחינה גופנית, אלא בעיקר גם מבחינה נפשית, ואת הנפש קשה מאד לתקן.

מה הן עבירות מין?

המחוקק הישראלי מגדיר את עבירות המין כעבירות היותר חמורות בחוק הישראלי. ניתן לומר כי עבירות אלו מתחלקות ל -4  קטגוריות שונות:

עבירת אונס, מעשה סדום, מעשה מגונה, הטרדה מינית

עבירות מין כוללות את המעשים החמורים ביותר כמו אונס. עבירות מין פחות חמורות כמו עשיית מעשה מגונה בפומבי.

  • המחוקק הישראלי אכן מגדיר את עבירות המין כעבירות, אשר לא נעשו בהסכמה כלל, והן התנהגות בעלת אופי מיני או מעשה הנעשה נגד אישה או גבר שלא מרצונו ומרצונה. חשוב לדעת כי לא מחויב דווקא, על פי חוק, שתהיה דווקא הסכמה, אלא במקרים שבהם לא יכולים להשיג הסכמה כמו מעשים שנעשים מניצול פערי כוחות, מעמד בעבודה, או קטין או חסר ישע, שלא יכול לתת את הסכמתו הן מבחינת מוגבלות שכלית והן מבחינת גילו.
  • עבירות מין ותקיפה מינית הם בדרך כלל אקט של אלימות, אבל חשוב מאוד לציין כי מרבית מהאנשים חושבים שהתוקף אינו שולט ביצר המין שלו, ולכן הוא תוקף, אך עבירות מין כפי שהן, מחייבות ניצול של האדם התוקף את הקורבן מתוקף היותו חלש מאד, ולפיכך הוא פשע ממשי שמטרתו לשלוט בקורבן.
  • בישראל מוגדרות עבירות המין במגוון רחב של סעיפים בספר החוקים הישראלי הפרקים שבהם ניתן למצוא את החוקים הרבים ביותר הם פרק י' פגיעות בגוף וסימן עבירות מין, בנוסף לכך יש לציין שעבירת מין מוגדרת בחוק גם כעבירה פלילית וגם כעוולה אזרחית, כך שמתייחסים בהחלט אל העונש גם בהיבט הפלילי וגם בהיבט האזרחי.

ישנם הבדלים רבים בין החוק הפלילי לחוק האזרחי

ניתן לומר כי נגד אדם שביצע פגיעה מינית, המחוקק הישראלי נוקט ברוב המקרים בהליכים פליליים, שכן עבירות המין לסוגיהן הן עבירות פליליות, ולעיתים ניתן לנקוט גם במשפט אזרחי. לשם כך יש להבדיל בין הליך פלילי להליך אזרחי.

  • הליך פלילי- הוא הליך המנוהל על ידי המדינה, שבעצם מאשימה את האדם, ומגישה כתב אישום לבית המשפט.
  • הליך אזרחי- לעומת ההליך הפלילי, שהיוזמת היא המדינה, ולקורבן אין אפשרות להשפיע על התהליך, את ההליך האזרחי הנפגע מנהל בעצמו, על ידי כך שהוא שוכר את שירותיו של עורך הדין או של מיופה כוח אחר, אשר מטרת המשפט הזה להביא לידי פיצוי לקורבן על הנזק שנגרם לו.

חשוב מאד לדעת כי אחד ההבדלים העיקריים בין שני התהליכים הפלילי והאזרחי, אם לא העיקרי שבהם, הוא שבתהליך הפלילי הנפגע משמש כעד והכסף שיוטל על הנאשם לשלם יועבר למדינה, לעומת ההליך האזרחי בה הקורבן הוא התובע והכסף יועבר לידיו.

סוגי עבירות מין

ניתן לומר כי החוק, הכולל את כל עבירות המין הקיימות המפורטות להלן:

  • אונס- על פי סעיף 345, מוגדר אונס כבעילה בכוח של אישה, שלא בהסכמתה. הסעיף אף נותן כללים מסוימים לגבי הגדרת ההסכמה, שעל פי החוק ניתן יהיה להחשיב עבירת מין כאונס אלו מספר הכללים:
  1. שלא בהסכמה.
  2. היא אמנם הסכימה, אך האדם התוקף שיקר לה בעניין, והסכמתה הייתה בשקר.
  3. הסכמה שהוצאה מאישה, כאשר היא קטינה מתחת לגיל 14 שנים.
  4. ניצול מצב של אישה בו היא לא הייתה יכולה לתת הסכמה חופשית, כמו שאינה בהכרה או כל מצב אחר.
  5. ניצול של אישה שאינה יכולה לתת הסכמה חופשית, לדוגמא, משום שהיא מוגבלת בשכלה.

החוק מגדיר את העניין של בעילה הוא כל החדרה של איבר הגבר או חפץ לחלקים אינטימיים בגוף האישה.

מעשה סדום גם נכלל העניין בהתאם לתנאים בסעיף 345 .

  • בעילה אסורה בהסכמה

סעיף 346 מגדיר את הבעילה, כפי שמוגדרת על פי חוק, ואלו התנאים שבהם תתרחש בעילה אסורה בהסכמה.

  1. קטינה שגילה הוא 4 שנים ועוד לא מלאו לה 6 שנים, וכן היא רווקה לא התחתנה עם איש
  2. קטינה שמלאו לה שש שנים ועוד לא מלאו 18 שנים
  3. בתנאים הבאים קיים ניצול יחסי מרות .
  • מעשה מין בפומבי סעיף 349 נוגע לחשיפה של האיברים הצנועים לפני אנשים בגלוי.
  • כמו כן חשוב מאד לדעת כי קיימות עבירות מין קלות יותר שלהן נחקק חוק מיוחד, חוק הטרדה מינית. בין עבירות אלו ניתן למצוא: סחיטה באיומים, ניצול יחסי מרות לעבירות מין או כל ניצול יחסים לעבירות שכאלה, וכן התייחסות שאינה ראויה ואף משפילה על מינו ואף על הנטייה שלו.

העונש של עבירות מין

חוק העונשין בהחלט מחמיר בעונש בעבירות אלו, לדוגמא, לאחר הרשעה במעשה סדום או בבעילה של קטינה, יחויב בעונש של 5 שנות מאסר, וכן החוק עצמו מגדיר שנות מאסר לצורך העניין כשנות המאסר בפועל ועל תנאי. במידה וניתן לומר כי המעשים הללו נעשו בנסיבות מחמירות כמו בעילת קטינה מתחת לגיל 14, כאשר היה איום של נשק חם או קר, וכן המעשה נעשה לעיני אחרים או בהשתתפות שלהם העונש יהיה עד 20 שנה, לכן חשוב מאד שיהיה עורך דין שמטפל בעניין. כמו כן חשוב ליווי צמוד של עורך דין בכל שלבי המשפט. עד לתוצאה הרצוייה.

ייעוץ וליווי משפטי

ייעוץ וליווי משפטי

בישראל קיימים עסקים רבים חלקם עסקים וותיקים ומרווחים יוצא מהכלל, אך לעומתם יש גם בישראל עסקים קטנים ובינוניים, הנאנקים תחת החובות ותשלומי השכירות, וכך עסקים

קרא עוד »
תמונה ראשית עברות מרמה והונאה

עברות מרמה והונאה

בשנים האחרונות הפכו עבירות מרמה והונאה לשכיחות יותר ויותר. הסיבה לכך נעוצה בהתקדמות הטכנולוגיה, אשר שכללה את האפשרויות של התוקפים לבצע את העברות אלו  ביתר

קרא עוד »
תמונה ראשית עבירות שוחד

עבירות שוחד

המחוקק הישראלי מתייחס אל עבירות השוחד בצורה חמורה למדי. הסיבה ליחס חמור כלפי עבירות אלו, נובע מכך שהמחוקק הישראלי עמד על הנזק שהן עלולות לגרום

קרא עוד »
תמונה ראשית עבירות רצח

עבירות רצח

עבירות רצח הינן העברות החמורות ביותר, הקיימות בחוק העונשין הישראלי, ולא רק בו, אלא בכל העולם המערבי. עבירה זו מוגדרת כהמתה של אדם בכוונה תחילה,

קרא עוד »